Kad je baterija na tesli S P85 jutjubera Tajlera Huvera izgubila kapacitet, obratio se proizvođaču automobila za popravku.
Garantni rok je istekao i kompanija Tesla je nameravala da zameni celu bateriju za ukupno 22.500 dolara. Takvo, korišćeno, Teslino vozilo vredi oko 23.000 dolara.
Nakon malo istraživanja, Huver je uspeo da popravi Teslino vozilo u nezavisnom servisu za oko 5.000 dolara, odnosno 75 posto jeftinije od onoga što je Tesla ponudila, piše Vajs, prenosi Indeks.
Istekla je garancija i šta onda?
Huver na Jutjubu vodi automobilski kanal pod nazivom "Hoovie's Garage" i kupio je Teslin model S iz 2013. godine: "Nažalost, našao sam se pred zidom. Nekoliko nedelja auto je radio odlično. Bateriju bi trebalo lako popraviti, ali nije bilo tako. Barem ne kad je Tesla u pitanju".
Svetla i svi displeji u unutrašnjosti automobila rade, ali poruka na korisničkom softveru kaže da je maksimalni kapacitet baterije smanjen i da će izdržati samo 80 kilometara. Na njegovom modelu S osmogodišnja garancija istekla je pre samo četiri meseca.
Rič Benoa, jutjuber i zagovornik prava na popravak koji je hakovao Teslu i izgradio sopstvena električna vozila od odbačenih delova, uspeo je da pronađe mehaničara koji može da dijagnostifikuje problem i popravi vozilo za oko 5.000 dolara, znatno manje nego što je tražio Tesla.
"Ono što pokušavamo da postignemo je da damo ljudima mogućnost. Trenutno s Teslom nemate izbora. Ili kupite novu bateriju ili se gubite", rekao je Benoa.
Dodaje da je, prema njegovom iskustvu, konvencionalna vozila lakše servisirati nego Teslina, iako su generalno komplicovanija: "Nije to nikakva nauka. Imamo tinejdžere koji menjaju ulje i kočnice na automobilima vrednim 100.000 dolara, a kupac uskače u te automobile i vozi 130 kilometara na sat auto-putem. Poveravamo ove popravke ljudima koji nemaju baš previše iskustva."
Sjajan marketinški postupak
No, Tesla je napravio sjajan marketinški posao i prikazao svoje automobile kao komplikovane mašine koje mogu popravljati samo ovlašćeni mehaničari. Mnoge osnovne popravke nemoguće je obaviti zbog softverskih ograničenja. "Tesla je pre svega softverska kompanija", rekao je Benoa.
Tesla je nedavno objavio svoj komplet dijagnostičkog softvera koji će servisu ili vlasniku reći šta nije u redu s automobilom. Pristup softveru može da kupi svako, ali to košta 3.000 dolara godišnje ili 100 dolara za 24 sata. No, dijagnostika je samo pola problema.
"Zadnji Teslin motor možete izvaditi u roku od 30 minuta. Problem nastaje kada treba postaviti novi motor. Tada morate upotrebiti dijagnostički softver da biste automobilu rekli kako je sve u redu te da može prihvatiti novi motor. Trenutno to nije moguće", rekao je Benoa.
Zamenske Tesline delove mora da instalira ovlašćeni Teslin zastupnik. Postavlja se pitanje kako su Benoa i njegovi saradnici zamenili Huverovu bateriju.
"Imamo alternativna sredstva za rad. U mnogo slučajeva nam ne treba nam nužno softver, ali to nam olakšava situaciju. Tesla sve više blokira pristup automobilima. Mnogo je stvari koje ste mogli da radite, a više ne možete. Oni definitivno pooštravaju ograničenja", kaže Benoa.
Tesla poput Epla
Teslina upotreba softverskih ograničenja slična je onome što Epl radi s 'ajfonom'. Zna se da je Eple ažurirao softver koji ukida funkcionalnost dodira 'ajfona 8s' na koji je naknadno ugrađen jeftiniji ekran.
Pitanja Tesline baterije i popravljanja 'ajfona' razlog su zbog kog je potrebno nacionalno zakonodavstvo o pravu na popravku. Proizvođači ne žele da sami popravljamo svoje stvari i otežavaju popravke, a ponekad i potpuno onemogućavaju. To se možda menja. Američki predsednik Džo Bajden potpisao je u julu izvršnu uredbu čiji je cilj olakšavanje popravljanja vlastitih stvari, a Federalna trgovinska komisija službeno je usvojila platformu za popravak.